کود آلی چیست ؟
نوشته شده توسط : امیر

کود آلی چیست ؟

کودهای آلی از بقایای گیاهان و موجودات زنده حاصل می‌شوند، مانند کود کمپوست. بر خلاف کود های دیگر ، کود های آلی یا کود ارگانیک می توانند فرآوری شده با پایه کود یا خود کود باشند که این امر باعث تاثیراتی چون حاصلخیزی خاک، رشد بهتر سبزیجات، گیاهان، صیفی جات می شود.

در بخش زیر به مزایا و معایب استفاده از کود های آلی میپردازیم کود های آلی (کود ارگانیک) بالطبع به دلیل وجود مواد مغذی می توانند مزایا و معایبی برای گیاهان شما داشته باشد که در رشد و یا نابودی آن ها تاثیر گذار باشد.

مزایای کود آلی چیست

  1. ساختار خاک

 وجود مواد آلی در کود آلی (کود ارگانیک) باعث شده است که ساختار خاک بهبود یافته و توانایی نگه داشتن آب و مواد مغذی در خاک افزایش یابد.

  1. میکروب ها رشد می کنند

یکی دیگر از دلایل رشد بهتر گیاهان وجود میکروب ها در خاک می باشد ،‌وجود مواد آلی در کود آلی (کود ارگانیک) به رشد میکروب ها کمک می کند.

همچنین از طرف دیگر ، کود آلی حاوی کربن است و این کربن به همراه نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است که میکروب ها را تغذیه می کند و آنها را قادر می سازد مواد مغذی را در یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی برای گیاهان در دسترس قرار دهند.

  1. پایداری و سازگاری با محیط

رواناب کودهای مصنوعی به مجاری آب و کیفیت آب آسیب می رساند. کودهای آلی (کود ارگانیک) به همین راحتی (در صورت وجود) از بین نمی روند و با ساختار خاک در ارتباط هستند. طبق تحقیقات انجمن تجارت ارگانیک، استفاده از کودهای آلی تنوع زیستی گونه ها را 30٪ افزایش می دهد.

4- کودها و سموم دفع آفات را کاهش دهید

گرچه کود آلی می تواند هزینه بیشتری نسبت به کود مصنوعی داشته باشد ، اما می تواند از نظر هزینه ، گاهی اوقات به صرفه تر باشد. به این علت که کود های کود آلی نیاز خاک به سموم دفع آفات و نیازهای کلی به ازت ، فسفر و پتاسیم را کاهش می دهد. 

  1. جلوگیری از تهدید آسیب گیاه 

برخی از کودهای مصنوعی می توانند باعث آسیب دیدن گیاه به برگ و ریشه شوند. این احتمال در مورد کودهای آلی کمتر است و در رشد به ریشه گیاه کمک می کند.

مضرات کودهای آلی چیست

  1. سوخته شدن گیاه به علت استفاده از حجم بالای کود

استفاده از کود آلی (کود ارگانیک )به صورت بسیار زیاد و در حجم بالا ، باعث می شود تا ازت خاک کاهش یافته و باعث کاهش کیفیت محصولات شود. در واقع در این روش به اصطلاح گفته می شود که استفاده بیش از حد کود باعث سوخته شدن گیاه شده است.

  1.  سرعت اثرگذاری پایین

یکی دیگر از معایب کود ارگانیک نسبت به کود های شیمیایی سرعت اثرگذاری پایین تر این کود ها بر روی زمین و گیاه مورد نظر برای رشد گیاه می باشد.

  1. همه محصولات به طور برابر ایجاد نمی شوند

همه محصولات به یک اندازه ایجاد نمی شوند و بسیاری از محصولات ارگانیک نتایج متناقضی را ایجاد می کنند. با بررسی هرگونه مطالعات دانشگاهی یا مطالعات موردی ، اطمینان حاصل کنید که محصولی را انتخاب می کنید که در صنعت مورد بررسی قرار گرفته باشد.

  1. سطح مواد مغذی پایین است

سطح مواد مغذی موجود در کود آلی (کود ارگانیک ) اغلب کم است. علاوه بر این، مواد مغذی معمولاً در ساختار شیمیایی آلی پیچیده می شوند. این بدان معناست که استفاده از کود آلی ممکن است باعث ایجاد رنگی شود که با کود شیمیایی دیده می شود. 

  1. کمپوست DIY یک روش پیچیده است

در حالی که می توانید کمپوست خود را تولید کنید ، این یک فرآیند نابسامان و پیچیده است که اغلب منجر به یک محصول ناسازگار در نتیجه نهایی می شود.

منبع : https://kimiazarin.com/what-is-organic-fertilizer/

 




:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: